Loving Chobe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Anne Beentjes - WaarBenJij.nu Loving Chobe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Anne Beentjes - WaarBenJij.nu

Loving Chobe

Door: Anne Beentjes

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 Mei 2010 | Zambia, Lusaka

Hallo allemaal,
Hoe is het in Nederland? Hier in Zambia gaat alles prima! Weer een volgend avontuur vanuit Living stone. Dit is wel mijn laatste vanaf deze super mooie plek, want morgen begint de terug reis. Het idee om terug te gaan naar Mongu is best vreemd, maar voelt ook vertrouwd. Voor nu de belevenissen van de afgelopen dagen.

Botwana here we come. Dinsdag 27 april.
Na een onrustige nacht gaat bij 6en de wekker. Ik neem lekker een douche en die is gelukkig om 6 uur heerlijk warm. Daarna is het spullen pakken en snel even ontbijten. Om 7 uur staat het busje klaar om ons weg te brengen. Er gaan meerdere mensen vanuit Jolly Boys mee. Een aantal gaan voor een dag en een groepje van 3 Engelse gaan ook 2 nachten kamperen. B-J en ik zijn beide blij dat we niet de enige twee zijn die gaan kamperen. Onderweg rijden we een heel gedeelte door een national park en we zien een olifant naast de weg. De dag begint gelijk goed. Na een rit van ongeveer een uur slaan we af richting de Zambezi. Hier moeten we eerst door het immigratie kantoor en moeten we voor het eerst van deze dag alle gegevens van onze paspoorten overnemen, (er zullen nog vele malen volgen). Dan lopen we richting de rivier. Op dit punt waar 4 landen (Namibië, Zimbabwe, Botwana en Zambia) samen komen, midden in de rivier, gaan we oversteken naar Botswana. Echt prachtig, het enige 4 landenpunt dat er op de wereld bestaat en het is midden in de Zambezi.
Voor we oversteken wordt de groep in tweeën gedeelt. De mensen die maar een dag op safari gaan, gaan met de veerboot naar de overkant. De mensen die meerdere dagen gaan, worden opgehaald door een speedboot. Na een 15 min wachten komt onze speedboot, nou echt een speedboot kun je het niet noemen, maar hij ging wel sneller dan de veerboot. Midden op de rivier gaat de bestuurder van de boot na of hij wel iedereen mee heeft en komt er gelijk achter dat hij nog 2 mensen mist. Heel nuttig omdat pas midden op de rivier na te gaan. Gelukkig worden wij eerst aan de overkant afgezet, voordat de boot terug gaat. Er staat al een safariauto te wachten en we maken gelijk kennis met onze driver, Salani. We moeten nog 5 min wachten op de rest van de mensen en dan kunnen we met zijn alle de grens van Botswana over. In de auto stellen iedereen zich voor. Met 2 Nederlanders, 3 Engelse, 4 Australiërs en de Driver van Botswana zijn we een gezellig internationaal clubje bij elkaar. De sfeer zat er gelijk in toen er een discussie over de hoofdstad van Botswana begon. Uiteindelijk was niemand zeker en hebben ik heel erg om de discussie gelachen. Na een korte stop bij de basis van de organisatie, om natuurlijk even te betalen en de hondjes te aaien, gaan we richting onze eerste boottrip.
Na weer al onze gegevens op verschillende formulieren te hebben ingevult, begint de trip. De boottrip is super relaxed en er zijn gelijk al heel wat dieren te zien. Impala’s, krokodillen, nijlpaarden en heel veel verschillende vogels. We krijgen ook een lekker broodje en er is genoeg thee om van te genieten. De theekan zorgt weer voor een komische effect, aangezien hij stuk is en hij op een rare scheve manier gehouden moet worden om er water uit te krijgen. De safari dagen beginnen goed!
Dan gaan we door richting het National Park Chobe. Bij de ingang vullen we weer formulieren in en ken ik onderhand mijn paspoort nummer uit mijn hoofd. Dan krijgen we een lunchpakket dat we in de auto op eten, voordat de eerst game drive begint. (Wanneer je op zoek gaat naar dieren noemen ze dat een game drive). Al snel komen we een olifant tegen. Het mooie van olifanten in Chobe is dat ze erg nieuwsgierig zijn en daarom gewoon naar de auto blijven kijken. Er zijn ook heel veel olifanten in Chobe, zo’n 90.000 verteld Salani. Na wat foto’s gaan we weer verder. Al snel komen we meer dieren tegen. Impala’s vliegen ongeveer om je oren en giraffen zijn ook super om te zien. Na een middag van rond rijden over hobbelige weggetjes op zoek naar dieren komen we rond 5en bij onze campeerplek aan.
Onze campeerplek bestaat uit een stukje land, waar het gras is gemaaid en een aantal tenten. Ook zijn er 2 safari wc’s en die zijn echt heel komisch op te zien. Ik zal de wc evel beschrijven. Er staan 4 palen op een meter afstand van elkaa, hier tussen hangen zeilen, die zeg maar het hokje vormen. Dan is er een gat in de grond met daar boven een wcbril op 4 pooyjes, zodat je toch kunt zitten. Erg grappig gezicht! Verder ligt er nog een hoop zand en een schep zodat je je behoefte kunt afdekken, hierdoor gaat het minder stinken.
Na even de tenten te hebben gekeken en onze spullen te hebben geinstaleerd is het tijd om nog even op dieren jacht te gaan. Het is niet veilig en ook verboden om in Chobe rond te lopen, dus we gaan weer de auto in. Onderweg komen we verschillende sfari auto’s tegen die op zoek zijn naar dieren. Naast impala’s en andere antilopen hebben ze nog niet veel gezien. Het begint al schemerig te worden, wanneer na het zien van een groep giraffen, één iemand roept lion. Er gewoon op 3 meter afstand een leeuwin naast de weg staat. Salani kent deze leeuw en verteld dat zij alleen leeft en al een tijdje niet gezien was. Wat nog verrassender is dat er een aantal meter verder een welpje aan komt lopen. Het zien van de leeuwin en het welpje is echt super. De leeuwin loopt zelf nog meer richting de auto en steekt achter de auto de weg over. De welp doet nog een poging om een giraf bang te maken, maar gaat daarna lekker op zijn moeder liggen kauwen. Wat zijn leeuwen toch machige dieren. Al snel komen er meerdere auto’s terug en kijken ook naar de leeuw, die wij gevonden hadden. De zon is nu aan het onder gaan en we zoeken een mooi plekje om hier even van te genieten. De lucht is deels bewolkt waardoor er super mooie kleuren ontstaan, die ook weer weerspiegelen iin het water. De zonsondergang lijkt bijna op het noorderlicht.
Wanneer de zon echt onder is moeten we snel terug naar het kamp. Het is namelijk niet toegestaan om na 18.30 rond te rijden in het park. Botswana heeft een heel aantal regels, waaraan de mensen van de organisatie zich moeten houden. Allemaal om de dieren en de natuur zo weinig mogelijk te storen. Bij het kamp aan gekomen brand er een lekker kampvuur en is het eten klaar en kunnen we gelijk aan tafel. Het eten is goed en iedereen kan er niet over uit dat we een leeuwin met welp hebben gezien. Na het eten zitten we met de hele groep gezellig om het kampvuur en zijn we het er allemaal over eens dat deze eerste safari dag een succes was.

Loving Chobe. Woensdag 28 arpil.
Na een rustige nacht, worden we om 6 uur wakker gemaakt, zodat we de ochtend dieren kunnen zien. Het kampeerterrein zit onder de hyena, maar niemand heeft iets gehoord. Na een snel ontbijt gaan we op zoek naar de luipaarden! We maken een rit van zo’n 2,5 uur en komen giraffen en zebra’s tegen op een van opeb velden. Verder zien we nog veel waterbuffels en antilopen. De weg wordt een keer geblokkeerd door een groep olifanten, maar niemand vind dit erg. Alleen geen luipaarden voor ons deze ochtend.
Na een grote brunch, met goed eten nemen we afscheid van de 4 Australiër. Deze 4 gingem maar 1 nacht kamperen en het is jammer dat ze weggaan. Het groepje was erg gezellig en het koppel dat nu weg gaat was erg grappig samen. De middag is verder rustig. We hebben rust tot een uur of 3 en daarna gaan we weer op zoek naar dieren. Het vreemd om maar met zijn 5en in de auto te zitten. De 4 Australiërs zijn weg en een van Engelse is niet lekker en op bed gebleven. We zien vooral veel dezelfde dieren, dit vind ik totaal niet erg, omdat het nog steeds erg genieten is. Verder is de zonsondergang weer super mooi en de maan is helemaal vol en de sterren verschijnen al aan de hemel, voordat we bij het kamp terug zijn. Terug bij het kamp is het rustig, na even bij het kampvuur gezeten te hebben is het tijd voor het avondeten. Terwijl we bij het kampvuur zitten zijn er nog een heel aantal hyena’s te horen, maar deze zijn ver weg verteld Salani. De driver is er gezellig en komt ook steeds bij ons zitten en doet mee aan de gesprekken. Ik vind dit zelf heel leuk, omdat je toch een heel aantal dagen samen door brengt. Na eten ga ik al lekker vroeg mijn bedje in.

Onderhandelen tot dat je er bij neervalt.Vrijdag 30 april.
Het is vreemd om weer wakker te worden in een gewoon bed. De nacht was wat onrustig door nog binnenkomende mensen, maar voor de rest sliep het bed weer heerlijk. Na het ontbijt nemen we afscheid van een van de Engelse meiden die we al eerder hadden leren kennen. Dan hangen we nog lekker bij jolly boys rond en gaan we na de lunch de stad in. We gaan vandaag op jacht naar aandenkes en dat is hier in Living stone bijna een sport. Bij elk winkeltje word je bijna naar binnen gesleurd en vragen de verkopers eerst veel te veel geld. Het is super handig dat B-J en ik even in het Nederlands kunnen over leggen voordat er geld uit gegeven gaat worden. Ik ben een veel hardere onderhandelaar dan dat B-J is en er is een man die mij graag zijn winkel uit wil, om dan B-J over te kunnen halen om te veel te betalen. Dit lukt gelukkig niet. Ik vind de marktachtige winkeltjes echt super geweldig en na een uur van onderhandelen over van alles en nog wat is het mooi geweest. Op de terug weg komen we alleen nog langs een winkeltje waar een super tof tasje buiten hang, voor een spotprijsje kan ik hem kopen en maakt de winkelman van twee hengstel een, omdat ik dat graag wil. Hij probeert me over te halen nog iets te kopen. Ik kan alles in zijn winkel krijgen voor 10.000, dus ik kijk nog even rond. Mijn oog valt op een giraffenbeeldje, alleen dat kan echt niet voor die prijs ik bied het dubbele en dit is eigenlijk niet goed genoeg. Ik heb niet meer geld en haal de verkoper over om het beeldje aan mij te verkopen voor 20.000 kw en 3 kauwgompjes. Ik loop vervolgens helemaal tevrede de markt af en vertel B-J over mijn mooie onderhandeling. Helemaal geweldig!
Terug bij de backpackers is er een rare ontmoeting met de kamergenoot van B-J. De Japanner is heel toevallig ook in Jolly Boys, maar wanneer we hem gedag zeggen doet hij als of we lucht zijn. Heel vreemd! Laten stap B-J nog naar hem toe om gewoon even hallo te zeggen en zegt hij heel onbeschoft dat het nu vakantie en dat B-J hem met rust moet laten. B-J en ik zijn helemaal perplex en vinden het maar heel vreemd. Verder laten we onze avond er niet erg door beinvloeden en spelen gezellig een kaart spel met de Engelse van de Safari! (Joll en Lisa). De avond is gezellig en gaat snel om. Dan duikl ik lekker mijn bedje in.

Victoria falls en sokken ruilen. Zondag ochtend 2 mei.
Na veel wakker worden en weer proberen te slapen, geef ik het om half 8 op. Ik ben erg geirriteerd door de jongen die boven B-J slaapt. Iemand was vannacht heel rustig aan het snurken. Zacht en in een vast tempo, ik kon het weg zetten als achtergrond geluid. Maar meneertje die boven B-J slaapt kon dat niet en dat wisten alle andere. Hij schot een paar keer hard op waardoor ik steeds weer wakker werd en ging vervolgens muziek luisteren. Niet zachtjes, maar heel hard zodat ik ook de liedjes kon volgen. Erg prettig... not. Na een koude douche was het ontbijt heerlijk en bij 10en zaten we in het busje richting Victoria falls. Op onze laatste dag in Living stone, moeten we gewoon nog een keer die mooie waterval zien.
Het is vandaag meer helder dan de vorige keer en de Falls lijken nog mooier dan de vorige keer. We hebben wel besloten dat we niet over de brug gaan en door en door nat gaan worden. Bij de falls maken de filmcamera van B-J en mijn fotocamera weer overuren. Na weer genoten te hebben van de falls willen we nog even het marktje over. We hebben gehoord dat je erg goed dingen kan ruilen, dus we hebben was spulletjes meegenomen om te kunnen ruilen. Ik ben al snel mijn sokken kwijt en de pennen die ik bij mij heb zijn ook erg in trek. B-J en ik lachen ons kapot, om het feit dat we sokken geruild hebben voor leuke spulletjes en nemen voldaan een taxi terug naar jolly boys. We halen onderweg nog een busticket voor de terugreis naar Lusaka van morgen en nemen lekker de luxe bus. Terug bij jolly boys bestellen we lekker veel tosties en hebben we weer een super ochtend achter de rug.

Ik weet het mensen. Vandaag is nog niet om en aan het einde van de middag gaan B-J en ik nog eens op de boot cruise. Om goed afscheid te kunnen nemen van Living stone, de zambezi en de falls, gaan we nog eens de zonsonderdag zien tijdens een rustgevende boottocht. Ik ben weer heel benieuwd wat de komende reis dagen weer allemaal gaan brengen. Maandag naar Lusaka, dinsdag een rust dagje (lekker naar de bioscoop) en woensdag door naar Mongu. Dat zijn de plannen, dus tot mijn volgende blog weer vanuit Mongu! Liefs

  • 02 Mei 2010 - 17:48

    Lian, Je Moeder:

    Hoi, Ann de safari klonk echt heel leuk, wat een belevenis een olifant zo dichtbij en de leeuwin ook natuurlijk. Veel liefs van ons allemaal.

  • 03 Mei 2010 - 09:39

    Daniel:

    Hey Anne,

    Wat een mooie belevenissen weer, en als ik het zo lees, geniet jij volop :) Wat een mooie manier ook om dieren en mensen te leren kennen... en dan kom je heel wat rare exemplaren tegen.

    geniet nog maar van al het moois dat je mee mag maken.

    liefs

  • 03 Mei 2010 - 13:43

    Charlot:

    Klinkt geweldig allemaal! Fijne verhalen! Dikke zoen!

  • 04 Mei 2010 - 12:58

    Oma Ramaker.:

    Hé Anne, Wat hebben jullie weer prachtige en spannende dingen beleefd. Je had al hoge verwachtingen van je vakantie en ik denk dat die nog ruimschoots overtroffen zijn! Heerlijk voor je, meisje! En nu terug naar Lusaka en daarna nog een paar weken in Mongu. Ik hoop, dat je daar leuk en nuttig werk kunt doen. We beginnen al uit te zien naar je thuiskomst, je foto's en verhalen. Nog een heel fijne tijd in Zambia, liefs en groeten van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Anne

Actief sinds 06 Sept. 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 26603

Voorgaande reizen:

24 Januari 2010 - 27 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: