Iets anders dan gepland - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Anne Beentjes - WaarBenJij.nu Iets anders dan gepland - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Anne Beentjes - WaarBenJij.nu

Iets anders dan gepland

Door: Anne Beentjes

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 April 2010 | Zambia, Lusaka

Hallo Allemaal,

Hoe is het? Met mij alles goed. Bedankt, allemaal weer voor de leuke reacties.
Deze week is eventje iets anders gegaan dan dat hij gepland was. Op maandag zijn we niet naar het rijstveld geweest. We hebben geen afspraak kunnen maken met de familie waarmee we mee zouden gaan. Jammer, maar dat betekende dat we gewoon een dagje eerder met reizen konden gaan beginnen. Maandag hebben we gepakt en alle voorbereidingen gedaan. Alleen zijn we dinsdag niet op reis gegaan. B-J was niet lekker en daarom moesten we het begin van onze reis, toch echt even uit stellen. We hebben een aantal heel rustige, bijna saaie dagen gehad. We hebben vooral veel films gekeken en hebben ons busticket omgeboekt naar vrijdag. Op het TTC liepen gelukkig wel weer meer mensen rond, waardoor het niet meer zo stil was. Door de saaie dagen wel weer wat meer last van heimwee gehad, maar heb het weer helemaal overleefd. Ook begint het steeds meer door te dringen dat de weken hier om vliegen en het al weer bijna tijd word om naar NL te gaan. Alleen nu nog eerst even 3 weken reizen waar ik echt super veel zin in heb. Gelukkig, is het gisterochtend wel gelukt om met de bus te gaan en zijn we nu in Lusaka. De reis was weer een belevenis en deze kunnen jullie zo lezen. Veel plezier!

Geen olifanten, maar wel heel veel antilopen. Vrijdag 16 april.
Na een korte nachten, met veel lawaai buiten gaat om 6 uur mijn wekker. Ik ben erg brak, omdat slapen met dronken mannen aan de andere kant van je raam moeilijk is. Verder weet ik niet wat die honden verderop aan het doen waren, maar het leek wel of ze elkaar aan het afmaken waren. Met een duf hoofd pak ik mijn klamboe en slaapzak in. Ik ga voor de laatste keer (voorlopoig) in een koud bad en kleed me daarna aan.
Om 7 uur staan B-J en ik aan de weg. We hebben afgesproken met een taxi, die ons op komt halen. Deze komt om 3 over 7 aan en dat is goed optijd voor Zambiaanse begrippen. Om half 8 staan we op het busstation en zijn onze ticktes goed gekeurd en kunnen de backpacks onder in de bus. Het dringt bij mij nu echt door dat het backpack avontuur gaat beginnen. Om 8 uur zitten we helemaal klaar voor de reis in de bus. De man van het loket verzekerde ons dat we om 8 uur zouden vertrekken. Dit gaat natuurlijk weer niet door en we vertrekken pas om kwart voor 9. Gelukkig zitten de busstoelen redelijk lekker en hebben we genoeg plek. De hele achterbank is voor ons!
Bij 9en rijden we dan eindelijk Mongu uit. Dit voelt heel vreemd, aangezien het ongeveer een tweede thuis is. De reis gaat in het begin echt sloom aangezien we ongeveer om de 5 min stilstaan om nog mensen binnen te laten. Uiteindelijk rijden we met een rond gang over de hobbelige weg en worden de huizen en winkels omgewisseld voor grasland en bomen. Ik geniet van het uitzicht en de leegte. In de bus staat een redelijk goede cd op, niet super hard en het hobbelen hoort er gewoon bij.
Rond 11en rijden we het busstation van Kaoma op. Gelukkig is er een nieuw toilet gebouw en blijven we deze keer maar 10 minuten. De weg gaan verder en wanneer we na een aantal uur weer een stop maken zijn we aan het begin van het nationalpark. Ik ben er helemaal klaar voor om allemaal dieren te bekijken en weer eens een olifant missen gaat mij niet gebeuren. Deze dag alleen geen olifanten, maar wel hele groepen met antilopen. De bus moest zelf afremmen voor een overstekende groep. De oren die alleen maar bewegen wanneer we lang rijden en de rest van het lichaam blijft stokstijf stil staan. Echt mooie beesten!
Rond een uurtje of 3 ben ik de bus redelijk zat en is het gelukkig niet heel ver meer. Rond half 4 rijden we de stad binnen. De buitenwijken lijken wel veel meer door te dringen dan op de heenreis. De gebouwen zijn oud, overal ligt vuil, of staat vuil in de brand, verder zijn er allemaal krothuisjes en lopen er allemaal over dingen te verkopen. De armoede en werkeloosheid in de stad is echt te zien.
Op het busstation hebben we al snel een taxi en gaan we opzoek naar een backpackers met een slaapplek voor ons. De eerste backpackers is vol, gelukkig hebben we bij de tweede meer geluk en krijgen we gelijk van een Nederlands, die ons natuurlijk gelijk herkend als Nederlands te horen dat deze backpackers veel beter is. We hebben een dormbed voor 7,50 per nacht en dat past goed binnen ons budget. We instaleren onze spullen en doen even lekker een colaatje op het terras. De backpackers het Kumbuka en wanneer de Nederland hoort dat we uit Mongu komen, vraagt hij gelijk hoe het festival geweest was. Kumbuka is alleen zaterdag de 17de dus dit zullen we missen. We komen nog wel 3 Engelse tegen die morgen vroeg de bus nemen om bij Kumbuka festial te kunnen zijn. We geven ze wat tips en wezen ze succes. B-J en ik zijn blij om weg te zijn uit Mongu, het was echt een gekke huis en het zou nog erger gaan worden.
We bellen even met Eric om te vertellen dat we in Lusaka aangekomen zijn en vragen gelijk waar we goed kunnen eten. Dan pakken we een taxi en gaan lekker bij een soort van Macdonnaldsachtig kiphuis eten. Het eten is niet super, maar voldoet voor nu. We zijn al weer vroeg terug bij onze backpackers en maken nog even gebruik van het internet. Dan gaan we lekker aan de bar zitten en drinken gezellig wat. Daarna sluiten we aan bij een groepje Nederlands die bij een van de picknicktafels zitten. De avond gaat snel voorbij, met lekker kletsen. Ook horen we de laatste berichten over de vulkaan uitbarsting op IJsland en de wolk die nu boven Europa hangt waardoor er geen vliegtuig vliegt. Heel vreemd om daar nog verder helemaal niet over gehoord te hebben, maar we hebben 2,5 maand in een gat gewoond, zonder een tv te hebben of een krant.
Dan ga ik richting half 11 lekker op bed en ben ik lekker moe. Ik klim boven in het stapelbed en slaap redelijk snel. De nacht is wel weer erg onrustig door andere kamer genoten en mensen die zo maar binnen komen en het licht aan zetten. Ik kan er mijn schouders wel over op halen en gewoon weer rustig proberen verder te slapen. Een geslaagde eerste dag van de reis!

Nou dit was hem weer voor nu. De eerste dag vol avonturen. Ik denk dat er nog vele zullen volgen. Vanavond gaan we met Eric naar de bios en zondag of maandag staat de dierentuin op het programma. We nemen dinsdag de bus richting Livingstone en maken onze verdere plannen daar. Ik ben benieuwd wat er allemaal op ons pad gaat komen. Ik heb er ieder geval heel veel zin in!
Groetjes uit Lusaka en tot mijn volgende blog!
Liefs

  • 17 April 2010 - 16:44

    Mirjam:

    Hoi Anne,
    Een hele gezellige en avontuurlijke reis toegewenst.geniet ervan.
    Groetjes, Jos en Mirjam.

  • 17 April 2010 - 18:04

    Charlot:

    Hee lieverd! Sorry, ik zie je verhaal nu inderdaad! Wat een avonturen al! Veel plezier, lekker genieten! Dikke koesjoe

  • 18 April 2010 - 15:06

    Roos:

    Love youuuuu!! Dikke koesjoes!! :)

  • 18 April 2010 - 19:10

    Oma Ramaker.:

    Hoi Anne, Dank je wel voor je verslag van jullie eerste reisdag. Je hebt heel wat moois gezien onderweg, en ik denk dat die kuddes antilopen wel het hoogtepunt daarvan waren. Zijn er ook echt hoge bergen, waar jullie over moesten of langs reden? Je zult wel gaar geweest zijn na die lange busreis! Je schreef over armoedige wijken bij binnenkomst van Lusaka. Zijn er ook mooiere wijken en gebouwen en winkels b.v.? Wel leuk om Nederlanders en andere Europeanen te ontmoeten en natuurlijk Eric, die je al in Mongu had leren kennen. Heel veel plezier en tot je volgende blog. Liefs en groeten, Opa en Oma.

  • 18 April 2010 - 19:23

    Lian, Je Moeder:

    Hoi Ann, na een druk weekend met de kindjes, nu pas tijd om rustig je blog te lezen. Lekker dat jullie nu onderweg zijn en meer aspecten van Zambia kunnen beleven. Veel plezier, met liefs

  • 18 April 2010 - 19:59

    Marije:

    Hee lief meisje!!

    Yeahhh enjoy your roadtrip girlie!!!!

    Koesjoee

  • 19 April 2010 - 12:13

    Marianne:

    Hoi Anne,
    Ik wil je even laten weten dat ik trouw je verslagen heb gelezen en er van genoten heb! En nu dan je vakantie verslagen volgen. Een heel mooie en voorspoedige reis gewenst. Dat wordt genieten!
    Groetjes, Marianne en Fred.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Anne

Actief sinds 06 Sept. 2009
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 26601

Voorgaande reizen:

24 Januari 2010 - 27 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: